top of page

מצנח ממונע גלגלי - ממ"ג

IMG-20191207-WA0043_edited_edited.jpg

ממ"ג (המוכר גם בשם "בקאי" / "טרקטורון מעופף") הינו כלי רחיפה ממונע שהגיע לישראל בשנות ה-90. הממ"ג נחשב ככלי תעופתי ברמת בטיחות גבוהה, קל ופשוט לתפעול.

הטיסה בממ"ג מבוססת על העילוי שמייצרת הכנף בתנועתו קדימה באוויר, והדחף שמייצר המנוע. באמצעות דחף המנוע הכלי יכול לטפס לגובה, וללא המנוע הכלי גולש באיטיות מטה. ההגאים המתופעלים על ידי רגלי הטייס משנים את תצורת הכנף ובכך גורמים לפנייה ימינה ומשמאלה.

מהירות הטיסה של הממ"ג קבועה ואינה תלויה בכח המנוע. הכלי יטוס תמיד במהירות של כ-50 קמ”ש ביחס לאוויר שסביבו. רוח יכולה לגרום לו לטוס מהר יותר לאט יותר ביחס לקרקע.

הכלי ניתן לתפעול באופן בטיחותי בגבהים שבין מטרים ספורים מעל הקרקע ואף מעל 4,000 מ', אולם בדרך כלל גובהי הטיסה של ממ"ג הם בין 500-1500 רגל (כ-150-500 מטר). 

הממ"ג מצויד בדרך כלל במיכל שנפחו 50 ליטר, המספק לו טווח טיסה של כ-3 שעות (150 ק"מ).

הממ"ג הוא כלי הטיס הממונע הזול ביותר לרכישה והפעלה, משקלו של הכלי כ 250 ק"ג והוא יכול לשאת משקל מירבי של 500 ק"ג.

בממ"ג ישנם שני מושבים, אחד לטיס והשני לנוסע.

לממ"ג נדרש מסלול המראה ונחיתה קצר (50-100 מ') וניתן להמריא משבילים, משדות וממסלולים.

על פי החוק בישראל "מצנח ממונע גלגלי" הוא כלי טיס כבד מן האוויר. הפעלת הממ"ג אינה דורשת תעודת כשירות לכלי או רישיון טיס של רשות התעופה האזרחית (רת"א) בדומה למטוסים, אולם נדרשת הכשרה מסודרת להטסתו ע"י מדריך שמוסמך לכך (פירוט ראה בפרק לימוד הטיסה על ממ"ג). 

מחירי הממ"ג החדשים נעים בין 180.000 ₪ ל-250.000 ₪. מחיר ממ"ג משומש מתחיל בכ- 40.000 ₪.

לימוד הטסת ממ"ג

לימוד טיסה.JPG

קורס הטיסה על ממ"ג הוא כ 13 שעות טיסה, לאחר כ - 10 שעות טיסה החניך ניגש לטיסת סולו וזאת בהתאם להתקדמות הטייס המתלמד. בנוסף כולל הקורס ערב תאוריה אחד של כ 5 שעות עם מצגות ועזרים, בו ילמדו נושאים שלא ניתן ללמוד בשטח.

בשעורי הטיסה לומדים גם איך להכין ולבדוק את הכלי לפני טיסה, איך לתדלק, איך לזהות תקלות מבעוד מועד, איך לטפל בחרומים ולנחות בבטחה בתחילת שעור הטיסה החניך עובר תדרוך והכנות לטיסה, ולאחר הנחיתה מתבצע, תחקור הטיסה והכנת הכלי לטיסה הבאה.

עלות הקורס המלא כ- 16,000 ש”ח (כולל מע”מ)

תקנות הטייס דורשות אישור מעבר קורס שהונפק ע”י מדריך מוסמך של רשות התעופה האזרחית.

 

הגיל המינימלי ללמוד טיסה על ממ"ג הוא 16.

אין מבחן מעשי מלא לפני שתוסמכו, המדריך שלכם מוסמך מטעם רשות התעופה האזרחית להנפיק לכם את אישור מעבר הקורס במידה וסיימתם בהצלחה את כל תכני הלימוד ואם רמת הטיסה שלכם מתאימה ובטיחותית.

bottom of page