סכנות הקייץ

 

בסה"כ קייץ , מזג אוויר נפלא לטיסות ! ?
כך חושבים רבים . לא ממש כך לטייסי הממ"גים .
נכון ,לא קר , שמש, יום ארוך , חופשים , כמעט כל התנאים לייצר טיולים , אולי עם שינה תחת " כנפי החופה " או אוהלים , או בכלל ישנים תחת "מלון אלף הכוכבים ".
אבל……יש סכנות . אני לא ממש מתכוון לזוחלים עוקצניים שגם עליהם צריך לחשוב !

מזג האוויר , הוא "אוייב טורף" גם בקייץ. רובם חושבים שמזג האוויר נפלא בארצנו.
נכון, אך לא בהכרח נפלא לטיסות.

הלחות , לא רק שגורמת לנו להזיע , היא גורמת גם לכלי הטייס "כאילו להזיע". הלחות מדללת את האוויר ! אני אחזור על זה שוב ושוב . הלחות גורמת לדלילות האוויר !
אוויר דליל מוריד ביצועים ל-3 מחלקי הממ"ג [ פרט להזעתנו שגם היא מורידה מאיתנו ביצועים] המנוע , המדחף והחופה . שלושתם יורדים בביצועים .
– המנוע מפיק פחות סוסים כי חסר לו חמצן .
– המדחף עושה דרכו באוויר דליל ומייצר פחות דחף .
– החופה מאבדת מהעילוי .

הטמפרטורה , כאשר היא גבוה 'האוויר דליל ! שוב כל 3 חלקי הממ"ג מאבדים מיעילות .
המנוע.
המדחף.
החופה.
נחבר לחות גבוה וטמפ. גבוה ונוצר לנו אוויר מאוד דליל . האוויר הזה גורם ליעילות גרועה. זה הופך את "הפנתר" [שבחורף] "לנבלה שרוכה" [בקייץ] .
מה זה משפיע בביצועים ?
מרחקי המראה ארוכים 'עד פי 2 מהחורף !
טיפוס עצל' עד כדי מחצית כושר הטיפוס !
צריכת דלק גבוה יותר , שאני לא יודע "לקמט" אותה למספרים אך בהערכה עד 10% יותר.
אולי מנועים מסויימים מגיעים לסף הרתיחה . סכנה לנחיתת אונס .

מה עוד משפיע עלינו מזג האוויר בקייץ ?
חתחותים וטרמיקות . הם גורמים לחוסר יציבות בהטסה , מה שגורם לאי נוחות לטייס וגם לעוד צריכת דלק . כמה באחוזים ? בהערכה וללא מידע מוסמך ובדוק 3% – 6% תלוי במזג האוויר ובצורת ההטסה של הטייס.
עוד גורמים לנו משבי הרוח לחוסר יציבות החופה בהמראות ונחיתות .
עוד גורמים לנו המשבים וחוסר היציבות להתהפכות מדי פעם לאחר הנחיתה, או לפני ההמראה כאשר הרוח מנפחת את החופה בפתאומיות , מושכת את הממ"ג לאחור והופכת אותו .

מדי פעם אנו רצים בריצת המראה וכמעט גומרים מסלול , לא מובן לנו למה ? כי העילוי גרוע, באוויר דליל !. ההרגלים שלנו מתקופות קודמות , חורף למשל ואפילו "בשבוע שעבר" שהיה יבש יותר ופחות חם והמראנו מוקדם . לעומת "היום" שאנו ממריאים לפני השקיעה חם מאוד ואוויר ממש "מלא" במים.

אתם טסים בטיול רוצים לעקוף הר , או מכשול , זכרו כי כושר הטיפוס גרוע . עשו עוד הקפה לפני המכשול וצברו גובה ! זה חשוב , זה מציל !!!!!!!!
אתם יודעים כי חוטי החשמל הם כמו קורי עכביש ? יושבים תלויים במקומם זמן רב ובסבלנות כדי לתפוס אותנו !
חוטי החשמל באזור הררי גם "חכמים יותר" . עובדה שבין ההרים הן לוכדים יותר טייסים . במילים אחרות הם מסוכנים יותר באיזורים של גבעות והרים . הם, החוטים נמצאים יותר לאורך ורוחב הכבישים . זה לא אומר כי בשטחים פתוחים אנו מוגנים ! באזורים פתוחים אנו פחות עירניים ולכן הסכנה לא פחות גדולה !!!!!!!!!

טוסו בזהירות