להלן דו"חות חקירת תאונות ותקריות שארעו לממג"ים ונחקרו
ע"י החוקר הראשי לתאונות ותקריות אויריות במשרד התחבורה

 תחקיר כמעט ונפגע – 09-05-15

תקציר האירוע:

במהלך מטס "ים של גליל מערבי" כ-10 דק לפני נחיתה במנחת יבור במהלך ביצוע טיסות נמוכות, הטייס מבחין בעמוד חשמל בנתיב הטיסה שלו, פותח מנוע מלא וחולף 2 מטר מעל כבל החשמל. מצ"ב סירטון ותחקיר אירוע עצמי שבוצע ע"י הטייס.


 

דו"ח חקירה בטיחותית 106-10 1-10-10
תקציר הארוע:
בשעה 7:20 , לאחר המראה ממסלול 09 במנחת הדרים, תוך איסוף גובה איטי מהרגיל החל הטייס בביצוע פנייה ימינה לכיוון דרום. במהלך הפניה, עוד לפני שהגיע לכביש מס' 4, נתפס המצנח על אחד מעמודי התאורה הממוקמים מצפון לכביש הכניסה למושב בני ציון (הכביש שמדרום למנחת). כלי טיס נפל מגובה כמה מטרים על הכביש וניזוק באורח בינוני, בעיקר בצדו השמאלי והפרופלור התרסק לחלקים. הטייס נפגע באורח קל בידו השמאלית.

הערת הטייס הראשי:
לידיעת חברי העמותה הטסים במנחת הדרים:
כל עוד המנחת פועל על פי חוק ומאושר ע"י רת"א אין אפשרות לאסור את השימוש בו אז אנא היזהרו!


 

 

דו"ח חקירה בטיחותית 100-10 23-09-10
תקציר הארוע:
בטיסה נמוכה באזור יקום, פגע כלי טיס מסוג ממ"ג בשלושה כבלי מתח גבוה ( 22,000 וולט) וקרע אותם. הממ"ג ניזוק באורח קל והטייס יצא ללא פגע.

דו"ח ברור נתונים בטיחותי 91-10 28-08-10
תקציר הארוע:
לאחר המראה משטח חקלאי בבועת זבולון, החל הטייס לאבד שליטה בכלי הטיס – תוך כדי ביצוע פניה ימנית פגע בקרקע והתרסק (השלב האחרון צולם באופן נדיר).
הטייס והנוסעת שהייתה עימו חולצו בעזרת אנשים שהיו בשטח. הנוסעת לא נפגעה, הטייס נפצע באורח בינוני ופונה לביה"ח רמב"ם בחיפה. כלי הטיס ניזוק.


 

 

מיידעון בטיחות, אוקטובר 2010 14-10-10
21 ארועי בטיחות בתעופה 1-9/10/2010 בינהם תאונת ממ"ג שנמצאת בחקירה. כאשר יצא דו"ח בקשר לתאונה זו הוא יפורסם באתר.

 


 

 

דו"ח חקירה בטיחותית 65-10 02-07-10
תקציר הארוע:
לאחר טיסה ונחיתה במנחת חוות רונית, הבחין טייס הממ"ג שאחד משני המחברים (שאקלים) הימנים, המחברים את המצנח למרכב, היה פתוח ומשוחרר בהיקפו.

 


 

 

דו"ח חקירה בטיחותית 65-07 28-10-07
תקציר הארוע:

בעת טיסה, באזור האסור לטיסה ,ביצע הטייס פנייה שמאלית במהלכה פגעו מיתרי המצנח בכבלי מתח חשמל וכתוצאה מכך אבדה השליטה בממ"ג . כלי הטיס נפל על צדו הימני כשחרטומו מוטה מטה ופגע בחוזקה בקרקע . הטייס נשרט באופן קל ברגלו הימנית.

 


 

 

דו"ח חקירה בטיחותית 47-07 15-08-07
תקציר הארוע:

לאחר ביצוע הדרכה לחניך, בקרבת פונדק 101 שבערבה, עלה לממ"ג אחד מעובדי הפונדק, לצורך "טיסת כיף". הטיסה ארכה כ-10 דקות ובמסגרתה בוצעו תמרונים שונים על ידי הטייס.
במהלך ביצוע אחד התמרונים, נקרעו כל מיתרי צד שמאל של המצנח (למעט אחד) ועקב כך אבדה השליטה על כלי הטייס.
הממ"ג נפל אנכית אל הקרקע, מגובה של 40-50 מטר והתרסק. הטייס והנוסע נפגעו קשה והועברו במסוקים לבית החולים "סורוקה" בבאר-שבע.
כלי הטייס נפגע באורך חמור.

 


 

 

דו"ח חקירה בטיחותית 23-07 03-05-07
תקציר הארוע:

במהלך טיסת הדרכה, בעת שפנה החניך שמאלה, שם המדריך לב לכך שמשהו אינו כשורה -במבט קצר הבחין, שמוט ניהוג שמאל, של החניך, בתהליך שבירה. המדריך הצליח לתפוס את המוט בטרם נשבר. המדריך הסביר לחניך את מצב החרום שאליו הם נקלעו וביצע נחיתה מושלמת, ללא "פלאר".
לא היו נפגעים בנפש ולא נגרם נזק נוסף לכלי הטיס (מלבד המוט שנשבר). המדריך דיווח על האירוע, טלפונית לחוקר הראשי.

 


 

 

דו"ח חקירה בטיחותית 12-07 09-02-07
תקציר הארוע:

בניסיון המראה, לאחר נחיתה בשטח עקב צרכים פיזיולוגים, שקעו גלגלי הממ"ג בבוץ וחלק ממיתרי המצנח נכרכו על ציר הפלופלור וגרמו לכיבוי המנוע.

 


 

 

דו"ח חקירה בטיחותית 42-05 18-11-05
תקציר הארוע:

במהלך ביצוע סבבי טיסות בשכר, עלה נוסע לממ"ג ונחגר כנדרש. הטייס החל בריצת ההמראה ולטענתו. לאחר כשני מטר של ריצה הונף המצנח במלואו, הטייס "פתח" מלוא מנוע ולאחר מספר שניות מועט חש בשקיעה קלה של הממ"ג, שבהמשכה הורגשה מכה מצד ימין והתהפכות של הכלי. הטייס חילץ עצמו תחילה ואח"כ חילץ את הנוסע. לממ"ג נגרם נזק כבד.

 


 

 

דו"ח חקירה בטיחותית 36-05 16-08-05

תקציר הארוע:

במהלך מבחן לקבלת רשיון דרגה 2 (הטסת נוסע), ביצע הנבחן תרגול נחיתה, ללא מנוע. בבדיקת ראיה שביצע לאחר הנחיתה, הבחין הטייס, שציר גלגל שמאלי אחורי מעוקם באופן כזה שלא ניתן להסיע את הממ"ג. בעת שנגע בגלגל, נשבר הציר לחלוטין, בקטע שבין הגלגל לבין מוט הפיברגלס.

 


 

 

דו"ח חקירה בטיחותית 08-05 05-03-05

תקציר הארוע:

ביום הארוע, בשעה 11:00 לערך, המריא ממ"ג במשקל כבד (הטייס והנוסע יחד – 230 ק"ג) ממנחת רונית. הממ"ג הצליח להתרומם רק בקצה המסלול וטס צפונה לאזור צומת חפר. בשעה 11:30 לערך, נחת הממ"ג ממערב למזרח, במגרש החניה של "ויתקין סנטר", ללא ארועים מיוחדים.
לאחר הנחיתה הועבר הכלי לתחילת מגרש החניה, בצדו המערבי, ושם עלה נוסע אחר שמשקלו נמוך ב55 ק"ג מקודמו. בשעה 11:50 לערך החל תהליך ההמראה. בהגיע הממ"ג למחצית המסלול הוא החל להתרומם. הטייס ראה מולו סוללת עפר וסבר שלא יצליח לעבור מעליה, על כן לחץ על שתי דוושות הניהוג ברם, ללא הצלחה. הממ"ג פגע בחלק העליון של הסוללה, המשיך בטיסה, ללא יכולת ניהוג בעזרת דוושות הניהוג. הכלי פגע בחוזקה בעץ שהיה במרחק של 70 מ' מהסוללה ושני שוכני הכלי נפגעו, קל עד בינוני.

 


 

 

דו"ח חקירה בטיחותית 38-04 12-11-04
תקציר הארוע:

במהלך המראה ממרכז שדה חרוש, בכניסה לישוב, מייד לאחר הניתוק, פגע הממ"ג בקו מתח חשמלי, נע לאורכו עשרות מטרים, נפל והתרסק. שני שוכני כלי הטיס נפצעו ופונו לבית חולים. הממ"ג נשרף כליל.

 


 

 

דו"ח חקירה בטיחותית 36-04 15-10-04

תקציר הארוע:

במהלך טיסת מבחן ביצע הטייס מספר ספיראלות ימניות (בורג) וביציאה מהאחרונה יצא הממ"ג משליטה וסבסב חריף שמאלה. הטייס ביצע פעולות חירום, בסיומן נפל חופשית מגובה 5 מטר לערך. הטייס יצא ללא פגע וכלי הטייס ניזוק באורח בינוני.

 


 

 

דו"ח חקירה בטיחותית 45-03 15-11-03

תקציר הארוע:

במהלך ההמראה לא נפרס המצנח כנדרש. בהגעת הממ"ג לגובה כ-15 מטר, הזדקרה הכנף ושקעה. הממ"ג נפל ארצה ונחבט. הטייס נפצע קל ופונה לבית החולים. הנוסעת שהייתה עמו יצאה ללא פגע. כלי הטייס ניזוק באופן בינוני.

 


 

 

דו"ח חקירה בטיחותית 24-03 05-06-03

תקציר הארוע:

קבוצה של שמונה טייסי ממ"גים (מהם טייסת אחת), יצאה לטיול משותף מחוות רונית לכוון דרום בנתיבי אז"מ. מזג האוויר היה נוח, יציב וללא רוחות. למעט שני טייסים, לכל משתתפי הטיול לא היה נסיון בחציית הנתיב מזרחית לנתב"ג. במהלך ההנמכה לחציית ה CTR של נתב"ג, פגע אחד הממ"גים בקרקע וניזוק. הטייסת נפגעה קל ברגלה.